Doprava na Kubě
V současné době neexistuje přímé spojení z ČR na Kubu. Je nutno cestovat s mezipřistáním v Paříži anebo Londýně. S ČSA je možno letět z Prahy do Paříže (letiště Roissy-Charles-de-Gaulle) nebo Londýna několikrát denně. Odtud je nutno využít služeb kubánské letecké společnosti Cubana: z Londýna odlétá na Kubu dvakrát týdně (pondělí a středa), z Paříže (z letiště Orly) jednou týdně (každý pátek).
Podrobnější informace získáte u informační služby ČSA na tel. 220 111 111, 220 113 314, 220 113 321, www.csa.cz; případně zkuste www.czech-airlines.com anebo www.cubatravel.cu. Hlavní kancelář kubánské národní letecké společnosti Cubana sídlí v Havaně na Calle 23 (La Rambla), č. 64 e/Py Infanta; tel. 7/334 947.
Cestování autem
Řízení na Kubě je z velké části příjemné, protože je zde slabý provoz. Většina hlavních cest je vydlážděných a v dobrém stavu, i když nejsou vždy dobře značeny. Autopista Nacional (dálnice) vede z Havany západně do Pinar del Río a východně do Sancti Spíritus. Určitý počet venkovských cest není dlážděných. Dávejte si pozor na výmoly: některé jsou dost velké na to, aby způsobily opravdovou škodu. Dalším úskalím mohou být kolony cyklistů a nečekané setkání s ovcemi, kozami nebo krávami. Nedoporučuje se řídit v noci!
Podmínky a pravidla provozu
Pravidla a omezení. Abyste mohli na Kubě řídit auto, musí vám být více než 21 let a musíte mít platný řidičský průkaz. Jezděte vpravo. Rychlostní omezení, které je přísně prosazováno, je 100 km/h na dálnici 90 km/h na jiných silnicích, 60 km/h na menších venkovských silnicích a 40 km/h v městských oblastech. Jestliže budete přichyceni při porušení rychlostního limitu, dostanete s velkou pravděpodobností pokutu na místě.
Mít bezpečnostní pásy je povinné, stejně tak jako pojištění. Je obvyklou praxí, že při předjíždění zatroubíte na klakson, abyste tak upozornili auta, která nemají zpětná zrcátka. Palivo (gasolina). Pouze benzínové stanice Cupet, které vlastní stát, mohou prodávat palivo turistům. Stanice Cupet jsou nyní rozšířeny po celé zemi a otevřeny 24 hodin denně. Půjčovny aut mohou trvat na tom, abyste koupili drahý benzín especial, i když obsluha pumpy vám dodá levnější regular, placený v dolarech.
Pújčování aut
Existují dobré důvody, abyste si na Kubě auto nepůjčili: Je to drahé, stejně tak jako benzín (nafta), půjčovny jsou neschopné a je velmi těžké se s nimi dohodnout v případě poškození auta nebo jiných problémů. Jestliže si přejete půjčit si auto na jednom místě a vrátit ho na jiném, musíte zaplatit náklady za jeho přepravu zpět na původní místo (zahrnující také náklady na řidiče).
Je zde ale poměrně velký počet spolehlivých společností, které mají kanceláře na letištích a po celém ostrově.
Půjčovna kol
Kvůli nedostatečné veřejné dopravě jezdí milióny Kubánců na kole . Ve většině letovisek existuje možnost zapůjčení kol nebo motocyklů. Cyklisté, kteří mají v plánu projet Kubu na kole, by si měli dovézt svá vlastní kola a stejně tak i dostatečné množství náhradních duší a součástek.
Veřejná doprava
Taxi. Existuje několik druhů taxi, které jsou tou nejlepší volbou pro cestu mezi městy a rezorty. Státní taxíky mají taxametr a jízdné se platí v dolarech. Bílé Turistaxi, OK Taxi a Habanataxis jsou všude tam, kde se shromažďují turisté, jsou nejhezčí, a tím pádem i logicky nejdražší. Žluté taxíky s modrým označením patří společnosti Panataxis, jsou mnohem dostupnější, mohou být přivolány před hlavní hotely, na letiště nebo svolány telefonem (07 555 555).
Soukromé taxi
Můžete si pronajmout taxi na jednu jízdu nebo na celý den, soukromé taxíky jsou dostupné i pro celonoční výlety (cena se dojednává v dolarech a neočekávejte levnou nabídku). Mnoho vlastníků soukromých aut (particulares) se živí jako taxikáři na volné noze, i když je pro ně nezákonné poskytnout jízdu cizincům. Když jsou chyceni, platí velké pokuty, proto raději jezděte oficiálními taxíky. Pokud se přece jen rozhodnete pro particulares, dohodněte se na ceně ještě před tím, než vyrazíte.
Autobusy (guaguas, vysl. „óh-óhs“). Autobusy jsou oporou kubánské veřejné dopravy, ale pro cizince nejsou dobrou volbou pro cestování po městě. Je jich velmi málo, jsou velmi nepohodlné, a když přijedou, jsou většinou nemožně přeplněné a může se vám stát, že narazíte i na kapsáře. Čekání na zastávce bylo trochu zmírněno zavedením camellos („velbloudů“), vozů s lavicemi, které mohou pojmout až 300 cestujících.
Vlaky
Kuba byla první zemí Latinské Ameriky se železničním systémem, ale od té doby se mnoho nezměnilo. Cestování vlakem na Kubě může být opravdovým dobrodružstvím, je lepší se na to připravit. Jízdy jsou extrémně pomalé, jízdní řády nespolehlivé, poruchy a zastavení na trati velmi časté. Do většiny destinací jedou spoje jen v určité dny, a někdy pouze několikrát do týdne.
Na druhou stranu však mají nádraží a vlaky neopakovatelnou atmosféru. Vlak Especial, jezdící z Havany do Santiaga de Cuba, má sklápěcí sedadla, klimatizaci a podává se zde i občerstvení. Jezdí každý den a zastavuje v těchto zastávkách: Santa Clara (21 dolarů), Camagüey (40 dol.) a Santiago (62 dol.). Pravidelná linka (regular) zastavuje ve všech provinciálních hlavních městech, a pokud zrovna nejede, je nahrazena autobusovými spojeními.